یادداشت: «مک‌لوهان، رسانه و جهان‌بینی»

یادداشت: «مک‌لوهان، رسانه و جهان‌بینی»

پنج شنبه 6 دی 1397
22:52
مجید یاری

«... از نظر مک‌لوهان، هر یک از این ادوار رسانه‌ای بشر، حاکی از ادوار جهان‌بینی او نیز هستند. دوره اول، جهانی را نشان می‌دهد که مبتنی‌بر قوه شنیدن و فهم مستقیم واقعیت است. دوره دوم، بیانگر جهانی است مبتنی‌بر خواندن و ارتباط با واقعیت به صورت غیرمستقیم. در این دوره، از آنجا که واقعیت پنهان است، نظریه‌ها و فرضیه‌ها، ابطال‌ها و اثبات‌ها، اولویت می‌یابند. در دوره سوم، یعنی دوره رسانه‌های جدید، این دیدن است که اولویت می‌یابد و واقعیت براساس دیدن ما تفسیر می‌شود...»


«...سینما، که شاید بتوان آن را نماد هنر تکنولوژیک و هنر معاصر خواند، بی‌شک از این اقتضائات مورد اعتقاد مک‌لوهان در امان نیست. آنچه مک‌لوهان می‌گوید، چیزی است به زبان دیگری که در یادداشت‌های قبلی از قول فلوسر، آرنهایم، بازن و آیزنشتاین و دیگران نیز به آن اشاره شده است. سینما، متعلق به یک دوره تاریخی جدید -و البته تاکید می‌شود در عین حال وجهی از تاریخ خود مدرنیته- است. سینما مربوط به انسان جدیدی است که این انسان جدید با دیدن می‌فهمد و این «با دیدن فهمیدن»، امکانات و محدودیت‌های جدیدی را پیش روی او قرار می‌دهد. ...»

 

لینک دانلود یادداشت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نقد ها و یادداشت ها
این وبلاگ جهت پروژه ای دانشگاهی تاسیس شده و فعالیت آن در حیطه علم روابط عمومی و رسانه است. مطالب اینجا جنبه آکادمیک خواهد داشت. شاید هم یادداشت های شخصی بذارم، معرفی کتاب، سینما و ...
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روابط عمومی و سواد رسانه ای است. || طراح قالب avazak.ir